10 września 2014

Jak zrobić sushi w domu krok po kroku?

Zastanawiacie się nad zrobieniem sushi w domu? Świetnie trafiliście! Miłością do sushi zaraziła mnie moja przyjaciółka Gosia. Tajniki robienia sushi poznała na specjalnym kursie, po czym zdradziła mi je podczas wspólnego przyrządzania w mojej kuchni. I tak miłość trwa już kilka lat. Gdyby nie to, że przygotowanie jest dość pracochłonne, mogłabym jeść sushi codziennie. Całe szczęście, w pobliżu mam kilka bardzo dobrych domów sushi. Jak będziecie w Sopocie, koniecznie zajrzyjcie do Domu Sushi, o którym pisałam tutaj. W przepisie zamieściłam preferowane przeze mnie zestawienia składników. Zachęcam do tworzenia własnych, z ulubionych składników. Ich wybór zależy od Waszych upodobań smakowych. Ważne, aby ryba była świeża, awokado miękkie (ale nie za miękkie), a ogórek mniej więcej długości glonów. Przygotowanie ryżu do sushi to klucz do sukcesu. Ryż według poniższego przepisu jest idealny. Przygotujcie go krok po kroku, a z pewnością będzie idealnie klejący i dobrze ugotowany. Zwijanie rolek wymaga nieco wprawy, ale z pewnością szybko jej nabędziecie. Sushi podajemy z sosem sojowym, wasabi i imbirem marynowanym. Nie zapomnijcie o śliwkowym winie choya. Doskonale komponuje się z sushi.


składniki
- ryż do sushi
(100 g na osobę)
 - opakowanie nori
(prasowane algi, 2-3 arkusze na osobę) 

zaprawa do ryżu (Su)
na 250-300 g ryżu
- 2 łyżki octu ryżowego
- 2 łyżki cukru
- 1 łyżka soli

do podania  
- sos sojowy
- imbir marynowany
- wasabi (zielony, bardzo ostry chrzan)

niezbędne akcesoria
- mata bambusowa do rolowania
- pałeczki
- osty nóż

moje ulubione zestawienia składników
z łososiem wędzonym: 
1. sałata karbowana+łosoś wędzony+ogórek zielony+serek śmietankowy
2. sałata karbowana+łosoś wędzony+awokado+serek śmietankowy
3. sałata karbowana+łosoś wędzony+tykwa marynowana+ogórek
z łososiem pieczonym: 
4. sałata karbowana+pieczony łosoś w sosie teriyaki+mango+ogórek
z paluszkami krabowymi: 
5. sałata karbowana+paluszki krabowe+daikon (japońska rzodkiew)+majonez
6. sałata karbowana+paluszki krabowe+ogórek zielony+majonez
wegetariańskie: 
7. tykwa marynowana+daikon+sałata karbowana+ogórek+tykwa+serek śmietankowy

przygotowanie
ryż do sushi
Uwaga!
Zanim zaczniecie płukać ryż, odmierzcie go miarką. 
Dzięki temu będziecie wiedzieć, jaką ilość wody przygotować do późniejszego gotowania.
Odmierzoną ilość ryżu (około 100 gram/osobę) płuczemy zimną wodą na sitku. Następnie przesypujemy ryż do dużego garnka. Zalewamy zimną wodą i przeczesujemy palcami. Wylewamy wodę i wlewamy nową. Czynność potarzamy 4-5 razy, aż woda będzie przezroczysta. Zalewamy ryż ostatni raz nową wodą i odstawiamy na 20 minut, aż ziarna staną się mleczno białe. Odcedzamy ryż i wsypujemy go do garnka. Zalewamy wodą w takiej ilości jakiej był ryż. Stawiamy na kuchence i zagotowujemy wodę. Mieszamy od czasu do czasu. Gdy woda się zagotuje przykrywamy garnek pokrywką i gotujemy 15 minut na najmniejszym ogniu przez 15 minut. Po tym czasie odstawiamy garnek z ognia i nie odkrywamy przez kolejne 15 minut. Ryż wchłonie wodę i będzie idealnie ugotowany.

W tym czasie przygotowujemy zaprawę do ryżu. Składniki mieszamy w małym rondelku, na bardzo małej mocy, aż się rozpuszczą (nie gotujemy!). Zaprawę dodajemy do ugotowanego ryżu i delikatnie mieszamy. Ryż przekładamy do miski i pozostawiamy do całkowitego wystygnięcia. Ciepły ryż spowoduje, że glony staną się gumowate i niesmaczne.

Przygotowujemy składniki. Składniki myjemy i kroimy na odpowiednie porcje. Ogórka nie obieramy ze skórki, wycinamy miąższ i kroimy w cieniutkie paski. Awokado, mango i daikon również kroimy w paski. Sałatę myjemy (jeśli nie uda Wam się kupić karbowanej, użyjcie masłowej). Łososia porcjujemy na mniejsze płaty. Paluszki krabowe pozostawiamy w całości.

rolowanie
Przygotowujemy matę bambusową i miseczkę z wodą z dodatkiem octu ryżowego do maczania palców. Matę owijamy folią spożywczą. Na macie kładziemy arkusz nori. Ryż układamy na matowej stronie. Istnieje wiele rodzajów sushi. Ja najczęściej przygotowuje sushi maki. Na 2/3 powierzchni nori układamy ryż, układamy go cienko. Gdy ryż się klei, moczymy ręce. W połowie ryżu, układamy składniki. Na koniec noża nakładamy wasabi 
i smarujemy linię wzdłuż krawędzi (po stronie bez ryżu).


Matę zawijamy do środka, rolując w górę. Rolka powinna być ciasno zwinięta. Ostrym nożem kroimy rolkę na kawałki (na jeden kęs).



47 komentarzy:

  1. Perfekcyjny przepis :D spróbuję i według niego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie daj znać jak wyszło! :D

      Usuń
    2. Przepyszne Kochana! Na pewno częściej będę robiła, bo i ja i mąż jesteśmy zachwyceni smakiem.

      Usuń
  2. Jak już zapowiedziałam - koniecznie zamierzam z niego skorzystać w połowie lutego! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja sprawdzę przepis w przyszłym tygodniu :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaczynam dopiero przygodę z sushi i instruktaż i przepis się przyda. Widziałem w jednym sklepie zestaw do sushi bodajże Blue Dragona. Warto kupić coś takiego czy lepiej wszystkie składniki osobno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie korzystałam z gotowych zestawów i ciężko mi ocenić ich jakość. Wszystkie składniki kupuję osobno. Daj znać jak zrobisz pierwsze sushi :)

      Usuń
  5. Fajny przepis – ładnie pokazane. Moje ulubione uramaki to łosoś, ogórek i serek śmietankowy – bardzo proste w wykonaniu.
    http://www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/011/

    OdpowiedzUsuń
  6. pyychota :)
    pierwszy ryż przypalony... drugi idealny, dziękuję! ;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Podpatruję....zakupuję składniki...

    OdpowiedzUsuń
  8. Robiłam sushi wg nieco innego przepisu i było nieziemsko smakowite,teraz spróbuję wg podanego przez Ciebie.Chce powiedzieć,ze nie taki diabeł straszny....A satysfakcja gwarantowana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Z dobrymi wskazówkami, zrobienie sushi to nic trudnego. Czekam na komentarz po wypróbowaniu przepisu :)

      Usuń
  9. Zrobiłem dzisiaj sushi pierwszy raz według tego przepisu, super wyszło. Musze spróbować jedynie zawijać matą pierwszy raz spróbowałem maszynką sushi marek i super się zawinęło

    OdpowiedzUsuń
  10. Dopiero chcę zacząć swoją przygodę z sushi. Czy mogłabyś mi podpowiedzieć co i w jakich ilościach powinno się znaleźć w takim zestawie startowym żeby móc się zabrać za przygotowywanie? (Chcę taki zestaw skompletować sama stąd mam problem ile czego jest mi potrzebne - oczywiście tak +/-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przyjmuję mniej więcej takie ilości: 100-150 g ryżu na osobę i 2-3 nori na osobę. Dodatki już według uznania. Potrzebujesz jeszcze wasabi, ocet ryżowy i sos sojowy. Te ostatnie wystarczają na kilka razy.

      Usuń
  11. I już można robić w domu sushi! Świetnie opisane. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiłam, wyszły super 76 sztuk, pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny instruktaż. Ja jedynie do su dałabym 3 łyżki octu i pół łyżki soli. Dzisiaj robiłam wyszło wyśmienite ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam.
    Robiłem pierwszy raz wczoraj i wyszło ok. Ryż może ciut za bardzo się kleił (gotowany 15min i potem odstawiony) może za mało wody dodałem i gotowany na za wysokim gazie. Pierwsze nakładanie ryżu na nori - tragedia :P Następne już bez problemu (najlepiej nakłada mi się spodnią stroną widelca) rolowanie bez problemu.
    Dziękuje za tutorial.

    OdpowiedzUsuń
  15. Aha juz wiem, nie doczytalam :p czyli na 100g ryzu 100ml wody tak? Mam właśnie wypłukany i zalany, moczy sie śmiesznie strzelajac,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej odmierzyć ryż w pojemniku z miarką i później wlać tyle samo wody, co było ryżu :) powodzenia :)

      Usuń
  16. A wiec juz mowie ze soli za dużo bo ryz jest okropnie słony i wody moim zdaniem za malo bo jeśli ryżu jest 100g i wody 100g to ryż się nie ugotuje ale zacznie przypalać, to takie moje obserwacje bo właśnie zaczelam gotować i go studze przy otwartym oknie żeby dłużej się nie gotoowal. Podzielilam na 2 porcje i mieszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość wody jest napewno odpowiednia. Ryż gotowałam już wiele razy i nigdy się nie przypalił. Co do zaprawy podana jest na 250-300 g ryżu czyli na 100 g używamy 1/3 zaprawy.

      Usuń
  17. A to może i fakt ja mierzyłam w gramach ale kolejnym razem zrobię z miarka dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niektórzy robią sushi z takimi polskimi składnikami, a dla mnie sushi to tylko sushi z typowym na Japonii czy Chin składnikami. Nie lubię czuć ogórka czy papryki w sushi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alez japonskie suschi sa tez z ogorkiem

      Usuń
  19. Wygląda pełna profeska ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ile wychodze kawalkow ze 100g ryzu? W sushi jestem kompletnie zielona a chcialabym zrobic kolo 50szt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100 g ryżu to porcja jaką przyjmuję na jedną osobę. Ta ilość powinna starczyć na 3 rolki czyli około 20 sztuk.

      Usuń
  21. Jestem zupełnie niedoświadczonym kucharzem, robię to w ramach prezentu dla ukochanej i nie wiem czy tekst się powtarza czy tak ma być. Ryż gotujemy z wodą aż do zagotowania wody, potem grzejemy na małym ogniu na 15 minut i odstawiamy na 15, po to żeby po tym czasie dodać zaprawę do ryżu i ochłodzić wszystko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ma być :) Należy zagotować wodę z ryżem, a potem gotować na małym ogniu, pod przykryciem, przez 15 minut. Po tym czasie odstaw garnek z gazu na kolejne 15 minut. Ryż dojdzie pod przykryciem i będzie idealny :) Koniecznie napisz jak wyszło! Powodzenia!

      Usuń
  22. witam , bede robic w piatek 1 sushi zakupilam wlasnie odp rzeczy:D tylko prosze mi powiedziec jesli chce zeby mi wyszlo okolo 30 sztuk to ile ryzu uzyc i ile platow tych alg???? dziekuje z gory za odp :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmuję mniej więcej takie ilości: 100-150 g ryżu na osobę i 2-3 nori na osobę. Z jednej rolki wychodzi około 6-7 sztuk.

      Usuń
  23. "Zalewamy wodą w takiej ilości jakiej był ryż."
    Czyli ilość dowolna? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykład: na kubek ryżu dajesz kubek wody

      Usuń
    2. Odmierzam wagą 100 g ryżu (lub wielokrotność). Wsypuję ryż do plastikowego naczynia z miarką i sprawdzam ile użyta ilość ma ml. Tyle wody wlewam po wypłukaniu ryżu :) Mam nadzieję, że już jest jasne ;)

      Usuń
  24. Dzięki tym poradom wyszło bardzo profesjonalnie, dodając piękny zestaw do sushi podanie nadało klimatu. Czasami mam problem z rolowaniem, ale mata bambusowa sprawdza się najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzisiaj właśnie zrobiłam sushi z awokado,papryką czerwoną,wasabi ,łosoś wędzony,a drugie makrela wędzona i bardzo cieniutko pokrojony por :)Z porem jest troszkę ostrzejsze ;).Przepis bardzo prosty -dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly