10 września 2014

Jak zrobić sushi w domu krok po kroku?

Zastanawiacie się nad zrobieniem sushi w domu? Świetnie trafiliście! Miłością do sushi zaraziła mnie moja przyjaciółka Gosia. Tajniki robienia sushi poznała na specjalnym kursie, po czym zdradziła mi je podczas wspólnego przyrządzania w mojej kuchni. I tak miłość trwa już kilka lat. Gdyby nie to, że przygotowanie jest dość pracochłonne, mogłabym jeść sushi codziennie. Całe szczęście, w pobliżu mam kilka bardzo dobrych domów sushi. Jak będziecie w Sopocie, koniecznie zajrzyjcie do Domu Sushi, o którym pisałam tutaj. W przepisie zamieściłam preferowane przeze mnie zestawienia składników. Zachęcam do tworzenia własnych, z ulubionych składników. Ich wybór zależy od Waszych upodobań smakowych. Ważne, aby ryba była świeża, awokado miękkie (ale nie za miękkie), a ogórek mniej więcej długości glonów. Przygotowanie ryżu do sushi to klucz do sukcesu. Ryż według poniższego przepisu jest idealny. Przygotujcie go krok po kroku, a z pewnością będzie idealnie klejący i dobrze ugotowany. Zwijanie rolek wymaga nieco wprawy, ale z pewnością szybko jej nabędziecie. Sushi podajemy z sosem sojowym, wasabi i imbirem marynowanym. Nie zapomnijcie o śliwkowym winie choya. Doskonale komponuje się z sushi.


składniki
- ryż do sushi
(100 g na osobę)
 - opakowanie nori
(prasowane algi, 2-3 arkusze na osobę) 

zaprawa do ryżu (Su)
na 250-300 g ryżu
- 2 łyżki octu ryżowego
- 2 łyżki cukru
- 1 łyżka soli

do podania  
- sos sojowy
- imbir marynowany
- wasabi (zielony, bardzo ostry chrzan)

niezbędne akcesoria
- mata bambusowa do rolowania
- pałeczki
- osty nóż

moje ulubione zestawienia składników
z łososiem wędzonym: 
1. sałata karbowana+łosoś wędzony+ogórek zielony+serek śmietankowy
2. sałata karbowana+łosoś wędzony+awokado+serek śmietankowy
3. sałata karbowana+łosoś wędzony+tykwa marynowana+ogórek
z łososiem pieczonym: 
4. sałata karbowana+pieczony łosoś w sosie teriyaki+mango+ogórek
z paluszkami krabowymi: 
5. sałata karbowana+paluszki krabowe+daikon (japońska rzodkiew)+majonez
6. sałata karbowana+paluszki krabowe+ogórek zielony+majonez
wegetariańskie: 
7. tykwa marynowana+daikon+sałata karbowana+ogórek+tykwa+serek śmietankowy

przygotowanie
ryż do sushi
 
1. Z pomocą wagi odmierz odpowiednią ilość ryżu. Możesz przyjąć ilość 100 g/osobę. Warto to zrobić w naczyniu z miarką, gdyż taką ilość wody będziemy potrzebować do gotowania.
 2. Ryż przełóż do sitka i przez kilka minut płucz go pod zimną wodą.
3. Wypłukany ryż przełóż do garnka, zalej zimną wodą, przeczesuj go palcami, a następnie wylej wodę. Czynność powtórz 3-4 razy, aż ziarna staną się mleczno białe, a woda przezroczysta.
4. Zalej ryż ostatni raz i odstaw na 20 minut.
5. Odcedź wodę, przełóż ryż do garnka i zalej taką ilością wody jaka była w miarce (punkt 1).
6. Zagotuj wodę, przykryj garnek i gotuj na małym ogniu przez 15 minut. Nie mieszaj ryżu w trakcie gotowania.
7. Po tym czasie odstaw garnek z ognia i pozostaw pod przykryciem na kolejne 15 minut. Ryż w tym czasie wchłonie całą wodę i będzie idealnie ugotowany.
 
W tym czasie przygotowujemy zaprawę do ryżu. Składniki mieszamy w małym rondelku, na bardzo małej mocy, aż się rozpuszczą (nie gotujemy!). Zaprawę dodajemy do ugotowanego ryżu i delikatnie mieszamy. Ryż przekładamy do miski i pozostawiamy do całkowitego wystygnięcia. Ciepły ryż spowoduje, że glony staną się gumowate i niesmaczne.

Przygotowujemy składniki. Składniki myjemy i kroimy na odpowiednie porcje. Ogórka nie obieramy ze skórki, wycinamy miąższ i kroimy w cieniutkie paski. Awokado, mango i daikon również kroimy w paski. Sałatę myjemy (jeśli nie uda Wam się kupić karbowanej, użyjcie masłowej). Łososia porcjujemy na mniejsze płaty. Paluszki krabowe pozostawiamy w całości.

rolowanie
Przygotowujemy matę bambusową i miseczkę z wodą z dodatkiem octu ryżowego do maczania palców. Matę owijamy folią spożywczą. Na macie kładziemy arkusz nori. Ryż układamy na matowej stronie. Istnieje wiele rodzajów sushi. Ja najczęściej przygotowuje sushi maki. Na 2/3 powierzchni nori układamy ryż, układamy go cienko. Gdy ryż się klei, moczymy ręce. W połowie ryżu, układamy składniki. Na koniec noża nakładamy wasabi 
i smarujemy linię wzdłuż krawędzi (po stronie bez ryżu).


Matę zawijamy do środka, rolując w górę. Rolka powinna być ciasno zwinięta. Ostrym nożem kroimy rolkę na kawałki (na jeden kęs).



70 komentarzy:

  1. Perfekcyjny przepis :D spróbuję i według niego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie daj znać jak wyszło! :D

      Usuń
    2. Przepyszne Kochana! Na pewno częściej będę robiła, bo i ja i mąż jesteśmy zachwyceni smakiem.

      Usuń
  2. Jak już zapowiedziałam - koniecznie zamierzam z niego skorzystać w połowie lutego! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja sprawdzę przepis w przyszłym tygodniu :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaczynam dopiero przygodę z sushi i instruktaż i przepis się przyda. Widziałem w jednym sklepie zestaw do sushi bodajże Blue Dragona. Warto kupić coś takiego czy lepiej wszystkie składniki osobno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie korzystałam z gotowych zestawów i ciężko mi ocenić ich jakość. Wszystkie składniki kupuję osobno. Daj znać jak zrobisz pierwsze sushi :)

      Usuń
  5. Fajny przepis – ładnie pokazane. Moje ulubione uramaki to łosoś, ogórek i serek śmietankowy – bardzo proste w wykonaniu.
    http://www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/011/

    OdpowiedzUsuń
  6. pyychota :)
    pierwszy ryż przypalony... drugi idealny, dziękuję! ;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Podpatruję....zakupuję składniki...

    OdpowiedzUsuń
  8. Robiłam sushi wg nieco innego przepisu i było nieziemsko smakowite,teraz spróbuję wg podanego przez Ciebie.Chce powiedzieć,ze nie taki diabeł straszny....A satysfakcja gwarantowana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Z dobrymi wskazówkami, zrobienie sushi to nic trudnego. Czekam na komentarz po wypróbowaniu przepisu :)

      Usuń
  9. Zrobiłem dzisiaj sushi pierwszy raz według tego przepisu, super wyszło. Musze spróbować jedynie zawijać matą pierwszy raz spróbowałem maszynką sushi marek i super się zawinęło

    OdpowiedzUsuń
  10. Dopiero chcę zacząć swoją przygodę z sushi. Czy mogłabyś mi podpowiedzieć co i w jakich ilościach powinno się znaleźć w takim zestawie startowym żeby móc się zabrać za przygotowywanie? (Chcę taki zestaw skompletować sama stąd mam problem ile czego jest mi potrzebne - oczywiście tak +/-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przyjmuję mniej więcej takie ilości: 100-150 g ryżu na osobę i 2-3 nori na osobę. Dodatki już według uznania. Potrzebujesz jeszcze wasabi, ocet ryżowy i sos sojowy. Te ostatnie wystarczają na kilka razy.

      Usuń
  11. I już można robić w domu sushi! Świetnie opisane. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiłam, wyszły super 76 sztuk, pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny instruktaż. Ja jedynie do su dałabym 3 łyżki octu i pół łyżki soli. Dzisiaj robiłam wyszło wyśmienite ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam.
    Robiłem pierwszy raz wczoraj i wyszło ok. Ryż może ciut za bardzo się kleił (gotowany 15min i potem odstawiony) może za mało wody dodałem i gotowany na za wysokim gazie. Pierwsze nakładanie ryżu na nori - tragedia :P Następne już bez problemu (najlepiej nakłada mi się spodnią stroną widelca) rolowanie bez problemu.
    Dziękuje za tutorial.

    OdpowiedzUsuń
  15. Aha juz wiem, nie doczytalam :p czyli na 100g ryzu 100ml wody tak? Mam właśnie wypłukany i zalany, moczy sie śmiesznie strzelajac,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej odmierzyć ryż w pojemniku z miarką i później wlać tyle samo wody, co było ryżu :) powodzenia :)

      Usuń
  16. A wiec juz mowie ze soli za dużo bo ryz jest okropnie słony i wody moim zdaniem za malo bo jeśli ryżu jest 100g i wody 100g to ryż się nie ugotuje ale zacznie przypalać, to takie moje obserwacje bo właśnie zaczelam gotować i go studze przy otwartym oknie żeby dłużej się nie gotoowal. Podzielilam na 2 porcje i mieszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość wody jest napewno odpowiednia. Ryż gotowałam już wiele razy i nigdy się nie przypalił. Co do zaprawy podana jest na 250-300 g ryżu czyli na 100 g używamy 1/3 zaprawy.

      Usuń
    2. Przypalił się bo garnek niewłaściwy, ja mam z grubym dnem srebrny, w emali to mi nie wychodzi, nie daję soli do gotowania jedynie kombu

      Usuń
  17. A to może i fakt ja mierzyłam w gramach ale kolejnym razem zrobię z miarka dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niektórzy robią sushi z takimi polskimi składnikami, a dla mnie sushi to tylko sushi z typowym na Japonii czy Chin składnikami. Nie lubię czuć ogórka czy papryki w sushi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alez japonskie suschi sa tez z ogorkiem

      Usuń
  19. Wygląda pełna profeska ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ile wychodze kawalkow ze 100g ryzu? W sushi jestem kompletnie zielona a chcialabym zrobic kolo 50szt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100 g ryżu to porcja jaką przyjmuję na jedną osobę. Ta ilość powinna starczyć na 3 rolki czyli około 20 sztuk.

      Usuń
  21. Jestem zupełnie niedoświadczonym kucharzem, robię to w ramach prezentu dla ukochanej i nie wiem czy tekst się powtarza czy tak ma być. Ryż gotujemy z wodą aż do zagotowania wody, potem grzejemy na małym ogniu na 15 minut i odstawiamy na 15, po to żeby po tym czasie dodać zaprawę do ryżu i ochłodzić wszystko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ma być :) Należy zagotować wodę z ryżem, a potem gotować na małym ogniu, pod przykryciem, przez 15 minut. Po tym czasie odstaw garnek z gazu na kolejne 15 minut. Ryż dojdzie pod przykryciem i będzie idealny :) Koniecznie napisz jak wyszło! Powodzenia!

      Usuń
  22. witam , bede robic w piatek 1 sushi zakupilam wlasnie odp rzeczy:D tylko prosze mi powiedziec jesli chce zeby mi wyszlo okolo 30 sztuk to ile ryzu uzyc i ile platow tych alg???? dziekuje z gory za odp :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmuję mniej więcej takie ilości: 100-150 g ryżu na osobę i 2-3 nori na osobę. Z jednej rolki wychodzi około 6-7 sztuk.

      Usuń
  23. "Zalewamy wodą w takiej ilości jakiej był ryż."
    Czyli ilość dowolna? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykład: na kubek ryżu dajesz kubek wody

      Usuń
    2. Odmierzam wagą 100 g ryżu (lub wielokrotność). Wsypuję ryż do plastikowego naczynia z miarką i sprawdzam ile użyta ilość ma ml. Tyle wody wlewam po wypłukaniu ryżu :) Mam nadzieję, że już jest jasne ;)

      Usuń
  24. Dzięki tym poradom wyszło bardzo profesjonalnie, dodając piękny zestaw do sushi podanie nadało klimatu. Czasami mam problem z rolowaniem, ale mata bambusowa sprawdza się najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzisiaj właśnie zrobiłam sushi z awokado,papryką czerwoną,wasabi ,łosoś wędzony,a drugie makrela wędzona i bardzo cieniutko pokrojony por :)Z porem jest troszkę ostrzejsze ;).Przepis bardzo prosty -dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Dzięki za przepis!Może zrobie dziś niespodzianke chłopakowi i spróbuje zrobić sushi:D Ciekawe czy mi wyjdzie :D Do tej pory gdy mieliśmy ochotę na sushi to szliśmy do sushi wesoła i objadalismy się do pełna :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Chyba dużo za dużo soli ? :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Idealny przepis :) Prosty i z świetnym opisem.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ryż wyszedł iDeALNY!! dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Przepis na zaprawę z octu i podane gramy dotyczą ugotowanego ryżu czy sypkiego?

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo dobry przepis, fajnie, że ludzie w domu coraz częściej robią sushi :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Jaka to jest ta sałata karbowana bo robiłam dzisiaj zakupy do sushi i żadna się karbowana nie nazywa. Jaka sałatę kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To taka ozdobna sałata, ale możesz zastąpić zwykłą, masłową :)

      Usuń
    2. Dzięki wielkie za szybką odpowiedź. Jutro po pracy biegnę więc do warzywniaka. A potem szalejemy...

      Usuń
    3. Zawsze wracam tu po przepis na sushi su. Najlepsza proporcja :)

      Usuń
  33. Najlepszy przepis na sushi w necie! Świetnie wszystko wytłumaczone, super dobrane proporcje. Zawsze wracam, jeśli o czymś zapomnę, robiąc własne sushi.

    OdpowiedzUsuń
  34. Jeśli przepyszne sushi to podawane na oryginalnych i naturalnych talerzach z kamienia. Zapraszamy wszystkich zwolenników do kontaktu -> www.lupeck.com

    OdpowiedzUsuń
  35. Mam ochotę zjeść sushi ale jestem zbyt leniwa żeby je zrobić.... Pewnie wyjdzie tak że pójdę do sushi saska kępa jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Zaprawa do wystudzonego ryżu??

    OdpowiedzUsuń
  37. Kocham sushi i uważam, że najlepiej smakuje w dobrym towarzystwie :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Pięknie to wygląda, polecam

    OdpowiedzUsuń
  39. witam, sushi wyszło znakomicie , pieknie sie prezentowało i równie dobrze smakowało, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  40. Sushi według tego przepisu robię od listopada zeszleg
    o roku. SUPER

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo dobre dzisiaj robiłem po raz pierwszy razem z żoną. Ryż perfekcyjnie ugotowany. Dziekuję

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam. Czy ja robie cos zle. Mam taki ostry noz ze wlosy na reku goli, a przy krojeniu rolek nie moge jednym pociagnieciem przeciac. Tak jakby sie kleil za mocno do ryzu

    OdpowiedzUsuń
  43. Przepis na sushi to kulinarne dzieło sztuki. Kombinacja smaków i elegancja w jednym daniu.

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly